Reglerna för hyrningen :

Här kommer reglerna ..


1. Tid att ta in hästarna:
Tidigast kl 13.00.
Senast kl 14.00 . Är det riktigt kallt tidigare.
Om hästen har utetäcke ska detta hängas;
A:      om det är blött eller fuktigt;
på tork på hästens egen torkhängare (som finns mellan vattenspiltorna).
B:     om det är tort - på sin märlta plats vid milles spilta


2. Ridning är max 1,5 timme/dag.
  • All ridning ska ske med sadel - ingen barbackaridnin   (säker hetsskäl)
  • Det är hyrestagaren som själv som skall rida hästen. Syskon får provsitta , men  hästarna ska inte behöva bära olika ryttare under hyrningsperioden.
  • Den totala ridtiden är max 1,5 timma, får delas upp i 2 ridpass a´ 45 min. Tänk på att skritta fram minst 10 min och skritta av 10 min. (inräknat totala ridtiden).             Om ni väljer att bara rida 1 pass, lägg då in fler skritt pauser än bara fram- och avskrittningen.

  • Ridhusreglerna som finns uppsatta vid ridhusdörrarna skall följas.
  • Hästarna skall ridas på det sätt som är brukligt vid "vanlig lektionsridning"    Det innebär att man, efter framskrittning, joggar hästen i trav/lättridning ca 10min innan första galoppen läggs in. Sedan hästen är framriden varvar man galopparbete med skritt och trav även skrittpauser.

  • Hoppning, cavaletti eller longering får ej ske
  • Minst 2 dagar under uthyrningstiden skall vara ridning i skogen.

3. Efter ridpass skall häst och utrustning tas omhand.
Hästen skall ledas i grimskaft till och från skötarspiltan.
Utrustning skall torkas av efter ridpasset och ridskolan står för tvål och svampar.


4. Mockning och spåning
Det skall mockas och spånas varje dag till hästarna senast kl 12.00.
Hästen ska ha samma mängd spån som vid första dagen uthyrningen började.



"  Det där måste jag följa under mina 5 hyres dagar (Y) hihihihi ^^  "



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0